Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ (Θ. Γεωργιάδης)

ΕΙΣΗΓΗΣΗ  ΓΙΑ  ΤΟ  9ο  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ  ΣΥΝΕΔΡΙΟ  ΤΗΣ  ΟΛΜΕ
"Ο  ΡΟΛΟΣ  ΤΟΥ  ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΥ  ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ"
Η  σημερινή  κατάσταση  που  διαμορφώνεται  στην  Ε.Ε  αλλά  και  παγκόσμια  χαρακτηρίζεται  από  την  επικράτηση  νεοφιλελεύθερων  πολιτικών  και  πρακτικών , την  εντεινόμενη  προσπάθεια  για  τη  διαιώνιση  του  συστήματος  της  άδικης  κατανομής  του  πλούτου  σε  βάρος  των  ασθενέστερων  και  τη  διεύρυνση  των  κοινωνικών  ανισοτήτων . Παράλληλα  η  εγκατάλειψη  του  κοινωνικού  κράτους  συνοδεύεται  και  από  ιδεολογήματα  που  προσπαθούν  να  ενοχοποιήσουν ,  ως  υπαίτιους  για  την  παρούσα  κατάσταση , τους  θεσμούς  κοινωνικής  πρόνοιας  και  προστασίας  καθώς  και  τα  Δημόσια  συστήματα  Υγείας  και  Εκπαίδευσης .

Το  συνδικαλιστικό  κίνημα (σ.κ)  στη  χώρα  μας , αυτή  τη  στιγμή , παρουσιάζεται  διστακτικό , ανέτοιμο , ανοργάνωτο , χωρίς  κινηματική  διάθεση , χωρίς  σχέδιο , χωρίς  αυτονομία . Ως  σ.κ    ορίζουμε  το  σύνολο  των  εργαζομένων  οι  οποίοι  συνδικαλίζονται  και  όχι  αποκλειστικά  την  ηγεσία  του , ανεξάρτητα  από  τον  επιμερισμό  των  όποιων  ευθυνών  ή  υποχρεώσεων . Οι  πρόσφατες , πολύ  καλές  κινητοποιήσεις  (Μάης/10 , Δεκέμβρης/10 , Φλεβάρης/11 )  πραγματοποιήθηκαν  λόγω , κυρίως , της  πίεσης  των  σαρωτικών  αλλαγών  στην  οικονομία , τις  κατακτήσεις  και  τα  δικαιώματα  των  εργαζομένων . Το  γεγονός  αυτό , βέβαια , δεν  πρέπει  να  υποτιμηθεί  καθόλου , γιατί  μας  δείχνει , ότι  κάτω  από  προϋποθέσεις  υπάρχουν  οι  δυνατότητες  για  την  ανάπτυξη  ενός  εν  δυνάμει  κινήματος .
Η  ίδια  εικόνα  παρατηρείται  και  στο  σ.κ  στο  χώρο  της  εκπαίδευσης , με  κύρια  χαρακτηριστικά : την  αποχή  των  συναδέλφων  από  τις  διαδικασίες  και  τα  πολύ  χαμηλά  ποσοστά  συμμετοχής  στις  απεργίες .
Χαρακτηριστικό  παράδειγμα  είναι  ΕΛΜΕ  του  κέντρου  της  Αθήνας  όπου , από  τους  περίπου  840  συναδέλφους,  εγγράφεται  στο  σωματείο  μόλις  το  45 - 50 %  , και  η  συμμετοχή  στις  αρχαιρεσίες  παρουσιάζει  την  εξής  εικόνα : το  2006 ψήφισαν 354 , το  2007: 387 , το  2008: 353 , το 2009: 314  και  το  2010: 267 , δηλαδή  το  32 %  των  συναδέλφων . Οι  έκτακτες  Γ.Σ  κατά  κανόνα  δεν  πραγματοποιούνται , λόγω  έλλειψης  απαρτίας , ακόμα  και  σε  περιπτώσεις  που  χορηγείται  άδεια  για  την  πραγματοποίησή  τους , οπότε  οι  αποφάσεις  παίρνονται  από  το  Δ.Σ . Σε  άλλη  ΕΛΜΕ  του  κέντρου  της  Αθήνας , από  τους  1500  συναδέλφους  εγγράφονται , περίπου  600 (ποσοστό 40 %) , ενώ  στις  Γ.Σ   συμμετέχει  το  20 %  στην  καλύτερη  περίπτωση.
Υπάρχουν  βέβαια  και  ΕΛΜΕ  με  κάπως  μεγαλύτερα  ποσοστά  συμμετοχής , οι  οποίες  όμως  αποτελούν  τις  εξαιρέσεις  που  επιβεβαιώνουν  τον  κανόνα .
Γενικό  επίσης  αρνητικό  φαινόμενο  είναι  η  αποχή  από  την  συνδικαλιστική  δράση  των  νέων  συναδέλφων .
Όσο  για  τη  συμμετοχή  στις  αγωνιστικές  κινητοποιήσεις  του  κλάδου , η  συμμετοχή  των  συναδέλφων  είναι  απογοητευτική . Χαρακτηριστική  περίπτωση  η  πρόσφατη  απεργία  στις  22  και  23/2 , όπου   τα  Πανελλαδικά  ποσοστά  συμμετοχής  ήταν  της  τάξης  του  17-20 %  για  την  πρώτη  μέρα  και  42-50 %   για  την  δεύτερη .
Που  οφείλεται  όμως  αυτή  η  κακή  εικόνα  του  σ.κ  γενικά  και  ειδικότερα  του  εκπαιδευτικού  σ.κ ;
·        Οι  παρεμβάσεις  του  σε  αρκετές  περιπτώσεις  είναι  διεκπεραιωτικές . Γι' αυτό  είναι  αναποτελεσματικές , δεν  πείθουν , και  αδυνατούν  να  επηρεάσουν  τις  εξελίξεις .
·        Το  σ.κ  "πληρώνει"  και  το  τίμημα  μιας  γενικότερης  και  πολύπλευρης  κρίσης  αξιών , θεσμών  καθώς  και  της  εκπροσώπησής  του .
·        Έχει  απολέσει  την  κινηματική  του  λειτουργία  και  λογική .
·        Προγραμματίζει  και  πραγματοποιεί  "αγωνιστικές"  κινητοποιήσεις  χωρίς  στρατηγικό  σχεδιασμό  και  στόχους  και  κυρίως  χωρίς  επαρκή  τεκμηρίωση , οι  οποίες  πτοούν  ή  και  εξοργίζουν  τους  συναδέλφους , παρά  διεγείρουν  τις  συνειδήσεις  τους  ή  τους  τροφοδοτούν  με  αυτοπεποίθηση  και  αποφασιστικότητα . Πρόσφατο  παράδειγμα η   κινητοποίηση   για  συμπαράσταση  στους  γιατρούς .
·        Δεν  έχει  σαφείς  θέσεις  και  προτάσεις  πάνω  στα  ιδιαίτερα , επίκαιρα  και  οξυμένα  ζητήματα  του  κλάδου  αλλά  και  γενικότερα  της  κοινωνίας .
·        Αδυνατεί  να  συντονίσει  κοινές  αγωνιστικές  πολιτικές  και  δράσεις  που  να  υπερβαίνουν  τον  εθνικό  χώρο .
·        Δεν  διαθέτει  καλά  οργανωμένο  Ταμείο  Αρωγής (Απεργιακό - Αλληλοβοήθειας)
·        Η  πολιτιστική  του  παρέμβαση  είναι  υποτυπώδης .
Είναι  παραπάνω  από  βέβαιο , ότι  σήμερα  χρειαζόμαστε  ένα  ισχυρό  πολιτικοποιημένο  σ.κ , το  οποίο : 
·        Σε  πολιτικό  επίπεδο  να  ξεφεύγει  από  διεκπεραιωτικές  και  διαχειριστικές  λογικές  και  να  υπερβαίνει  το  στενά  κλαδικό  και  συντεχνιακό . 
·        Με  τις  θέσεις  του  να  προβάλλει  την  ποιοτική  διαφοροποίηση  και , σε  σχέση  με  τα  προηγούμενα , να  αποσκοπεί  στην  κοινωνική  αλληλεγγύη  και  στήριξη
·        Με  την  δράση  του  να  εμπνέει  στους  συναδέλφους  την  πίστη  για  τον  αγώνα  που  πραγματοποιούν .
Η  λέξη  "κίνημα" , αναπόσπαστη  λέξη  και  έννοια  στον  χαρακτηρισμό  "Συνδικαλιστικό  κίνημα", στη  βαθιά  σημασία  της  εκφράζει  το  "ρεύμα  αλλαγής".
Συνεπώς  σ.κ , ως  ρεύμα  αλλαγής , δεν  μπορεί  να  υπάρξει , αν  δεν  έχει  τις  ρίζες  του  στους  εργαζόμενους  και  στην  κοινωνία . Πρέπει  λοιπόν  να  εντοπίσουμε  και  να  ενισχύσουμε  εκείνες  τις  διαδικασίες  και  λειτουργίες  που  ισχυροποιούν  τους  δεσμούς  του  σ.κ  με τους  εργαζόμενους  και  την  κοινωνία .
Μέχρι  πρόσφατα  το  σ.κ  είχε  στη  διάθεσή  του  "αρκετές  ευκολίες"  , και  μπορούσε  να  συσπειρώσει  με  σχετικά  "εύκολη"  συνθηματολογία  τη  μεγάλη  μάζα  των  συναδέλφων  και  της  κοινωνίας , καθώς  είχε  βγει  από  την  7χρονη  δικτατορία  και  την  έντονη  πολιτικοποίηση  της  αμέσως  επόμενης  10ετίας , ιδιαίτερα  στο χώρο  των  Πανεπιστημίων . Παράλληλα  δεν  αντιμετώπιζε  σχεδόν  κανένα  πρόβλημα  στην  κοινωνία , η  οποία  αντιλαμβανόταν  πιο  γρήγορα  και  αποδεχόταν  ή  στη  χειρότερη  περίπτωση  κρατούσε  ουδέτερη  στάση  απέναντι  στα  αιτήματά  του .
Η  κατάσταση  αυτή  έχει  αλλάξει - έχει  ανατραπεί  εδώ  και  μερικά  χρόνια .
Η  πίεση  που  ασκείται  προς  το  σ.κ  είναι  ισχυρή , με  σκοπό  να  εμφανιστεί  ότι  αυτό  και  οι  συνδικαλιστές  εκπρόσωποί  του  είναι  υπεύθυνοι  για  όλα  τα  δεινά  στο  χώρο  εργασίας . Ο  προωθούμενος  "κοινωνικός  αυτοματισμός"  ή  απλά  "καλύτερα  να  ψοφήσει  η  κατσίκα  του  γείτονα" , έχει  εισχωρήσει - ας  μην  το  λησμονούμε  αυτό - σε  μεγάλα  στρώματα  της  κοινωνίας . Σ' αυτή  την  εξέλιξη  έχουν  συμβάλει  φυσικά  και  κάποια  λάθη  και  υπερβολές   "υποτιθέμενων"  κατακτήσεων"  του  σ.κ  όπως  π.χ.  η  "εθελούσια"  στον  ΟΤΕ  κ.α.
Η  πολιτική  εξουσία  γνωρίζει  πολύ  καλά  ότι , για  να  ελέγξει  ένα  λαό  πρέπει  να  "παρέμβει"  στην  ιδεολογία  του , στην  παιδεία , στην  κουλτούρα  και  στον  πολιτισμό  του . Γι' αυτό  και  ο  χώρος  της  παιδείας , οι  εκπαιδευτικοί  ως  μονάδες  και  το  συνδικαλιστικό  τους  κίνημα ,  δέχονται  όλες  αυτές  τις  πιέσεις  και  παρεμβάσεις .
Αναγνωρίζοντας  τη  σκληρή  αυτή  πραγματικότητα , το  σ.κ  πρέπει  να  την  αντιμετωπίσει  καταπρόσωπο . Δεν  μπορεί  να  συνεχίσει  τον  θετικό  του  ρόλο  και  δρόμο  αν  δεν  πείθει  τους  συναδέλφους  και  την  κοινωνία . Η  αυταρέσκεια  στη  δράση  και  τη  λογική  δεν  έχουν  καμιά  θέση  στο  σ.κ .
Η  απάντηση  είναι  πιστεύουμε  πολύ  συγκεκριμένη
1.      Απαιτείται  ισχυρή  πολιτική  και  ιδεολογική  ενίσχυση  των  θέσεων  και  των  απόψεων  του  σ.κ . Ειδικότερα  στο  χώρο  της  εκπαίδευσης , οι  θέσεις  μας  πρέπει  να  είναι    ολοκληρωμένες  και  κατανοητές , να  εκφράζουν  τους  συναδέλφους ,  να  αντέχουν  σε  κάθε  πίεση , σε  κάθε  παρέμβαση  της  οποιασδήποτε  εξουσίας  και  να  μην  χρειάζονται    επεξηγήσεις  και  αστερίσκους . Είναι  αδιανόητο , για  κάθε  πρόταση  που  προβάλλει  η  κυβέρνηση , εμείς  να  αντιτάσσουμε  ένα  ξερό  «όχι» , το  οποίο  αφενός  δεν  πείθει , αφετέρου  δεν  δημιουργεί  καμιά  προοπτική .
Πολλές  φορές  προβάλλεται  το  επιχείρημα : "Είμαστε  καχύποπτοι  στις  προτάσεις  και  παρεμβάσεις  της  κυβέρνησης  και  γι’ αυτό  το  λόγο  εκφράζουμε  μονολεκτικά  την  απόλυτη  άρνηση" . Είναι  προφανές  ότι  μια  τέτοια  λογική  απορρέει  από :  αδυναμία  να  διαμορφώσουμε  πλήρεις  και  συγκροτημένες  θέσεις  ή  από  φόβο  ότι  οι  θέσεις  μας  δεν  είναι  ικανές  να  συσπειρώσουν  τους  συναδέλφους  και  την  κοινωνία .
Παράλληλα , οφείλουμε  να  πάρουμε  θέση  για  το  φαινόμενο  των  τελευταίων  ετών , την  αποπολιτικοποίηση  αγώνων , που  εκφράζεται  με  ισχυρά  μέσα  πίεσης , όπως  είναι  οι  καταλήψεις  σχολείων  από  μικρές  ομάδες  μαθητών , χωρίς  τη  συμμετοχή  του  συνόλου  των  μαθητών , χωρίς  ουσιαστικά  αιτήματα  και  που  κάποιες  φορές  οδηγούν  σε  κλοπές  και  σε  εκτεταμένες  καταστροφές  στο  χώρο  των  σχολείων . Πρέπει  να  έχουμε  άποψη  και  θέση , γιατί  εμείς  εκπαιδεύουμε  αυτούς  τους  νέους  ανθρώπους  ενώ  παράλληλα  είμαστε  υποχρεωμένοι  να  προστατεύουμε  και  να  μην  αφήνουμε  τους  συναδέλφους  βορά  στους  διάφορους  προπαγανδιστές – ιδεολόγους  τηλεαστέρες  και  μη .
2.      Το  σ.κ  επιβάλλεται  να  οργανώνει  και  να  πραγματοποιεί  στοχευμένες  κινητοποιήσεις  οι  οποίες  θα  συσπειρώνουν  τους  συναδέλφους , να  προτάσσει  το  κοινό  και  το  ευρύτερο , και  να  μπορεί  έτσι  να  εντάσσει  τα  στενά  κλαδικά  αιτήματα  μέσα  στα  ευρύτερα  εργασιακά  και  κοινωνικά  θέματα . Δεν  μπορούμε  να  διαμορφώσουμε  αγωνιστικό – πολιτικοποιημένο  σ.κ  προβάλλοντας  μόνο  ή  πρωταρχικά  κινητοποιήσεις  που  να  συσπειρώνουν  πολλά  Α΄θμια  σωματεία  ή  ενώσεις  με  την  λογική  ότι : "από  τα  κάτω"  μπορούμε  να  διαμορφώσουμε  αγωνιστικό  σ.κ , όταν  δεν  έχουν  λυθεί  βασικά  προβλήματα , ώστε  να  συσπειρωθούν  οι  συνάδελφοι  και  να  δημιουργηθεί  η  τάση  για  αγωνιστική  κινητοποίηση . Όλες  αυτές  οι  κινητοποιήσεις  και  διαδικασίες  πρέπει  να  είναι  ενταγμένες  και  να  υπηρετούν  τον  κεντρικό  στόχο , που  είναι  η  συσπείρωση  και  η  συμμετοχή  των  συναδέλφων ,  χωρίς  να  τον  υπονομεύουν .
Ανακεφαλαιώνοντας  πιστεύουμε  ότι  για  την  επίτευξη  των  στόχων  μας  απαιτούνται  μεταξύ  άλλων :
·        Πολιτικοποιημένο  συνδικαλιστικό  κίνημα , που  θα  προτάσσει  το  κοινό  και  το  ευρύτερο  και  θα  εντάσσει  σ’ αυτό  το  στενά  κλαδικό .
·        Ολοκληρωμένες  θέσεις , που  θα  απαντούν  σε  όλα  τα  σύγχρονα  προβλήματα  και  στις  όποιες  πιέσεις  και  παρεμβάσεις  ασκούνται  από  τις  κυβερνήσεις , και  θα  δίνουν  διεξόδους  με  προτάσεις  και  λύσεις  για  τη  βελτίωση  της  Δημόσιας  Παιδείας .
·        Αυτονομία  στο  σ.κ  και  συνολικό  σχέδιο  ως  προϋπόθεση  για  την  ενότητά  του .
·        Συμφωνία  για  αγωνιστική  συμπόρευση  του  συνόλου  των  συνδικαλιστικών  δυνάμεων  με  όρους  ενότητας  και  μαζικότητας , στο  πλαίσιο  των  υπαρχουσών  δομών .
·        Σύνδεση  με  τα  άλλα  κοινωνικά  κινήματα .
·        Πρωτοβουλίες  σε  υπερεθνικό  επίπεδο  για  σχεδιασμό  κοινής  και  συντονισμένης  δράσης  των  εργαζομένων .
·        Άμεση  ενεργοποίηση  του  Πολιτιστικού  Κέντρου  της  ΟΛΜΕ , όπου  να  ενταχθούν  και  δράσεις  όπως : η  αιμοδοσία , οι  κατασκηνώσεις , οι  εκδηλώσεις , οι  συμβάσεις  με  καταστήματα κ.ά. .






ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ  ΘΩΜΑΣ