Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Περιεχόμενο των συνεδριακών εργασιών της ομάδας Β4



Ομάδα Β4:
Ο Ρόλος του Συνδικαλιστικού Κινήματος των Εκπαιδευτικών

Μέλη προσυνεδριακής ομάδας:
  • Γεωργιάδης Θωμάς
  • Καλατζή Ράνια
  • Καλομοίρης Γρηγόρης
  • Μαυρέλης Ιάκωβος
·         Παναγιωτοπούλου Εύη
Συντονιστής: Μπάτρης Άγγελος

1)   Γενικά

Το σώμα των συνέδρων της θεματικής Β4 έκανε δεκτή την εισήγηση της προσυνεδριακής ομάδας εργασίας ως βάση συζήτησης. Αναπτύχθηκε γόνιμος διάλογος και αντιπαράθεση θέσεων και προτάσεων. Οι παρατηρήσεις των συνέδρων μπορούν να συνοψιστούν όπως ακολουθεί παρακάτω.
Το συνδικαλιστικό κίνημα δεν αποτελεί μέρος του κοινωνικού κεφαλαίου, όπως λέει η εισήγηση, αλλά επηρεάζεται από αυτό. Για να επιτελέσει ρόλο που προσαυξάνει το κοινωνικό κεφάλαιο, πρέπει να έχει κατάλληλη φυσιογνωμία και λειτουργία.

2)   Ιστορική Αναφορά στη Συμβολή του Συνδικαλιστικού Κινήματος των Εκπαιδευτικών της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.)

Έτυχε μεγάλης αποδοχής και ενδιαφέροντος η ανασκόπηση της ιστορίας του συνδικαλιστικού μας κινήματος. Πρέπει να γίνει αναφορά στον αγώνα κατά διαγωνισμού ΑΣΕΠ το 1998. Επίσης στα Μαρασλιακά της εποχής του Μεσοπολέμου.

3)   Η Σημερινή Κατάσταση του Εκπαιδευτικού Συνδικαλιστικού Κινήματος

Διατυπώθηκε η άποψη ότι το σ.κ καμιά φορά αποτελεί κακέκτυπο του πολιτικού συστήματος. Επίσης, υπήρξε ερώτημα αν ο συνδικαλισμός με τη σημερινή του μορφή αποτελεί κοινωνικό κίνημα, και αν θα πρέπει να έχει ταξικό ή πολιτιστικό προσανατολισμό. Η πλειονότητα των συνέδρων φάνηκε να θεωρεί ότι δεν υπάρχει τέτοιο δίλημμα, και ότι το συνδικαλιστικό κίνημα μπορεί να έχει και ταξικό και πολιτιστικό προσανατολισμό, ωστόσο ο βασικός του ρόλος είναι ταξικός.
Μερίδα συνέδρων υποστήριξε ότι οι σημερινοί αγώνες (π.χ. η απεργία του 2006) δε χτυπούν την καρδιά του συστήματος. Αποτελούν ουσιαστικά αντικυβερνητικό αγώνα με στοιχεία οπορτουνισμού.

4)   Τι Συνδικαλιστικό Κίνημα Χρειάζονται Σήμερα οι Εκπαιδευτικοί;

Μερίδα συνέδρων υποστήριξε την άποψη ότι χρειάζεται:
1. Αγωνιστικός ταξικός προσανατολισμός κατά της πολιτικής ΠΑΣΟΚ και ΝΔ
2. Αιτήματα που ανατρέπουν τις αντεργατικές – αντιλαϊκές πολιτικές
3. Να μην εγκλωβίζεται το σ.κ. στο λεγόμενο «κοινωνικό διάλογο»
4. Οργάνωση και ενότητα πάνω σε αγωνιστική ταξική γραμμή.
5. Συμμαχία με τους εργάτες και άλλες μερίδες των εργαζόμενων και της κοινωνίας.
6. Αγώνας για συλλογικές συμβάσεις εργασίας στο δημόσιο και όχι μισθολόγιο.
7. Απεξάρτηση από το πλαίσιο της ΑΔΕΔΥ και της ΓΣΕΕ και συντονισμός των α/θμιων σωματείων στο πλαίσιο ενός πολιτικά αυτόνομου εργατικού κινήματος.
8. Πολιτικοποίηση των συνδικαλιστικών αγώνων στα αιτήματα και το σκεπτικό.
Επίσης, μερίδα συνέδρων υποστήριξε ότι χρειάζεται ενιαίο συνδικάτο εκπαίδευσης.
Άλλη μερίδα συνέδρων υποστήριξε ότι έχει επέλθει το τέλος της εποχής των κλαδικών αγώνων, σε μια περίοδο που καταλύεται κάθε έννοια κοινωνικού συμβολαίου. Κάθε αλλαγή προϋποθέτει πλέον να φύγει η Τρόικα και το μνημόνιο, πράγμα που μπορεί να επιτευχθεί με μια μεγάλη απεργία ή ένα μαζικό κίνημα του τύπου των κοινωνικών επαναστάσεων που έχουν εκδηλωθεί τα τελευταία χρόνια είτε στις ανατολικές χώρες είτε στην ευρύτερη Μέση Ανατολή. Στόχος πρέπει να είναι η έξοδος από την ΕΕ και φυσικά καμία συζήτηση δε μπορεί να γίνει για το σύμφωνο ανταγωνιστικότητας.
Σε ό,τι αφορά τις μορφές αγώνα και τη λειτουργία του συνδικαλιστικού κινήματος, υποστηρίχθηκαν τα ακόλουθα.
Η απεργία παραμένει επίκαιρη μορφή πάλης, παρά το γεγονός ότι χρειάζεται προσοχή στις επιμέρους μορφές που επιλέγονται κάθε φορά, και αποτελεί, εκτός των άλλων και μέσο επιμόρφωσης των εργαζόμενων. Όλες οι μορφές πάλης είναι πάντοτε ανοικτές και δεν αποκλείεται καμία.
Υψηλή συνδικαλιστική πυκνότητα συμβαδίζει με στενούς δεσμούς συνεργασίας. Χρειάζεται συμμετοχή όχι μόνο στις κινητοποιήσεις αλλά και στη λήψη αποφάσεων. Η πλήρης και έγκαιρη πληροφόρηση των συναδέλφων αποτελεί προϋπόθεση για την ουσιαστική συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων. Σε αυτά μπορούν να βοηθήσουν οι νέες τεχνολογίες. Δίπλα σε αυτές, όμως, χρειάζεται επιμονή στην αυτοπρόσωπη παρουσία των συνδικαλιστών στα σχολεία.

5)   Προτάσεις συνέδρων – μελών της ομάδας εργασίας

Να εκδοθεί υλικό της ΟΛΜΕ για την ιστορία της.
Να υπάρξει συνέχεια στη μελέτη της ιστορίας του συνδικαλιστικού μας κινήματος και της συμβολής του στην υπεράσπιση του μορφωτικού αγαθού και των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και γενικότερα των εργαζόμενων.
Να γίνονται τα εκπαιδευτικά συνέδρια στις ενδιάμεσες χρονιές των συνδικαλιστικών συνεδρίων, ώστε να υπάρχει αρκετός χρόνος για την προετοιμασία και την ουσιαστική συμβολή των ΕΛΜΕ και των συναδέλφων που δε μπορούν να συμμετέχουν στις κεντρικές ομάδες εργασίας.
Να αναβαθμιστούν οι ιστοσελίδες της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ ώστε να υπάρχει πιο έγκαιρη, πλατειά και πλουραλιστική ενημέρωση. Να αναρτηθούν οι εισηγήσεις των συνέδρων στην ιστοσελίδα του διαλόγου. Να δημιουργηθούν δομές διαδικτυακής επικοινωνίας στις τοπικές ΕΛΜΕ.
Να γίνει ερωτηματολόγιο για κάθε συνάδελφο ξεχωριστά, σχετικά με το τι πιστεύουν για το συνδικάτο και το πώς θέλουν να συμμετέχουν σε αυτό με ποια αιτήματα κλπ. Να συλλεχθούν όλα τα email των συναδέλφων και να αξιοποιηθούν για την αμφίπλευρη επικοινωνία.
Προτάθηκε ακόμη να εγγράφονται στις ΕΛΜΕ όλοι οι απόφοιτοι καθηγητικών σχολών, χωρίς να υπάρξει αποδοχή της πρότασης από την υπόλοιπη ομάδα των συνέδρων.
Θίχτηκε ακόμη η ανάγκη συγκρότησης απεργιακού ταμείου καθώς και η ανάγκη και για ανταποδοτική λειτουργία του συνδικάτου.

6)   Για τη μέθοδο εργασίας της προσυνεδριακής ομάδας Β4

Η προσυνεδριακή ομάδα εργασίας μας λειτούργησε κατά την προσυνεδριακή περίοδο σε πλαίσιο που αξίζει να αναφερθεί. Από την αρχή των εργασιών συμφωνήθηκε ακριβές χρονοδιάγραμμα εργασιών, το οποίο άφηνε πολύ χρόνο για τη συζήτηση όλων των απόψεων και την προσπάθεια αυτές να συντεθούν σε ενιαίο κείμενο. Υποβάλλονταν στην ομάδα μας αλλά και στην ολομέλεια των ομάδων εργασίας τακτικές αναφορές προόδου των εργασιών μας και τηρήθηκε το χρονοδιάγραμμα υποβολής εισηγήσεων αλλά και παρατηρήσεων – τροποποιήσεων.
Η διαδικασία της σύνθεσης ξεκίνησε νωρίς, αφού είχε προγραμματιστεί από την αρχή η έγκαιρη υποβολή όλων των εισηγήσεων. Η σύνθεση βασίστηκε στη δημιουργία ενός ενιαίου κειμένου – βάσης για διάλογο («ντοκουμέντο εργασίας»), όπου αναφέρονταν όλες οι απόψεις για όλα τα θέματα. Κάθε κύκλος σύνθεσης περιλάμβανε παρατηρήσεις – τροποποιήσεις, είτε προφορικές κατά τη διάρκεια συσκέψεων, είτε γραπτές μέσω ειδικής λίστας ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που δημιουργήσαμε ειδικά για την ομάδα μας. Κάθε κύκλος σύνθεσης έκλεινε με νέα έκδοση του κειμένου – βάσης, στο οποίο περιλαμβάνονταν τα απομένοντα σημεία διαφωνίας και οι σχετικές απόψεις και γίνονταν εκ νέου τροποποιήσεις και παρατηρήσεις. Όταν τα ζητήματα διαφωνίας συζητήθηκαν επαρκώς και καταλήξαμε σε ένα μικρό σύνολο διαφορών που απέμεναν, η ομάδα συμφώνησε να αναθέσει σε δύο μέλη και το συντονιστή την τελική σύνθεση, η οποία και τελικά εγκρίθηκε ομόφωνα από όλα τα μέλη.
Ακολούθως, με βάση το πολυσέλιδο «ντοκουμέντο» που δημοσιεύτηκε, δημιουργήθηκε η τελική εισήγηση της ομάδας για το συνέδριο, η οποία επίσης έλαβε την έγκριση όλων των μελών πριν κατατεθεί. Με βάση την εισήγηση, δύο μέλη της ομάδας συνέταξαν ηλεκτρονική παρουσίαση, η οποία επίσης τέθηκε υπόψη των μελών της ομάδας πριν παρουσιαστεί στο συνέδριο.
Τα επιμέρους στάδια αυτής της διαδικασίας έρχονταν εγκαίρως σε γνώση των άλλων ομάδων εργασίας μέσω των αναφορών προόδου.
Με τη μέθοδο αυτή επιδιώξαμε και καταφέραμε να γεφυρώσουμε αρκετά μεγάλες διαφορές, χάρη στην καλή θέληση, την υπευθυνότητα, την προθυμία και την έγκαιρη ανταπόκριση όλων των μελών της ομάδας στις δεσμεύσεις που από την αρχή φροντίσαμε να αναλάβουμε.